Profile

My photo
| Juventino | Journalist | Student | Teacher-to-be | Grammar Nazi | A Man With Huge Passion for Football and Gundam | I Wanna Be The Great One Not A Good One |
Friday, December 3, 2010

Malu yang mencapai tahap karma ke17


Assalamualaikum

Hari ni hari Jumaat . Macam biasa , aku pergi ke Masjid Sultan Azlan Shah yang terletak lebih kurang tak sampai 1km dari rumah untuk menunaikan solat Jumaat bersama ayahanda. Sampai-sampai lepas aku ambil wudhu' , terus masuk masjid untuk tunaikan solat tahiyatul masjid . Usai saja solat , khutbah pun mula . Tok khatib bagi khutbah pasal penggunaan Cuti Persekolahan bagi anak-anak .

Khutbah hari ni sekejap saja. Lebih kurang setengah jam . Tak macam khutbah kat masjid sekolah aku tu . Dekat 45 minit aku hidupkan mode "membeku" . Tapi , untuk entry kali ni bukannya aku nak ceritakan apa yang tok khatib cerita masa khutbah tadi . Tapi aku nak ceritakan tentang seseorang yang amat aku kagumi mengenai diri beliau even aku memang tak kenal+takde pertalian darah dengan beliau .

Habis-habis doa after solat , maka berteraburlah para jemaah pulang ke rumah masing-masing umpama budak-budak kecik kejar pakcik aiskrim pedal pop . Tetiba aku terpandang satu view yang menarik perhatian . Aku terpandang seorang pakcik@atuk tua tengah duduk atas "kerusi yang boleh transform jadi tongkat" di beberapa saf hadapan aku .

Takde apa yang istimewanya tentang pakcik@atok ni sebenarnya. Cuma tetiba sahabat neuron di otak aku mengajak untuk berfikir dengan lebih jauh.Aku terfikir , pakcik@atuk ni even agak handicap , tapi dia masih gagahkan diri pergi ke masjid . Dapat duduk saf depan pulak tu . Kita pulak ? Yang sihat sejahtera dengan pancaindera yang sempurna ni macam mana pulak ?

Berapa kali dalam sehari kita ke masjid ? Berapa kali dalam seminggu kita ke masjid?

0 komen:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Most Viewed

Theme images by andynwt. Powered by Blogger.
 

© INI BLOG ABANG KAMIL, All Rights Reserved
Design by Dzignine and Conceptual photography